اپلیکیشن شبکه نهال
دریافت نسخه اندروید

یکی از چهار نفر

تصمیمی که انسان در لحظه می‌گیرد ممکن است او را برای همیشه جزء مقربین پروردگار قرار داده و یا از گمراهان کند. هرکدام از این چهار نفر در لحظۀ خاصی از زندگی تصمیم می‌گیرند تا برای همیشه سرنوشت خود را تعیین کنند.

معرفی برنامه

حبیب بنی اسدی:

حبیب ابن مظاهر یک سال بزرگتر از پیامبر بود. او در زمان امام حسین پیرمردی 75 ساله بود که می‌توانست کهولت سن را بهانه کند، اما تصمیم گرفت درمقابل یزید از امام حسین علیه‌السلام دفاع کند. بنابراین به سپاه کوچک امام در کربلا پیوست و در کنار ایشان به شهادت رسید.

حُرّ بن یزید ریاحی:

فرماندۀ سپاه عبیدالله ابن زیاد، اولین کسی بود که به دستور او با یک سپاه 1000 نفری در مقابل امام حسین علیه‌السلام قد علم کرده و راه را بر او بست، اما کمی بعد متوجه حیله و نیرنگ یزید و عبیدالله شد و به لشگر امام حسین علیه‌السلام پیوست. او اولین کسی بود که در رکاب او به شهادت رسید.

شمر کلابی:

شمر بن ذی‌الجوشن با 4000 جنگجوی حرفه‌ای، به لشگر عمر سعد پیوست و اگرچه عمر سعد می‌خواست بدون خونریزی قائله را پایان دهد، اما شمر با نقشه‌های شومش لحظه به لحظه عرصه را به امام و یارانش تنگ‌تر کرد و حتی پس از کشتن امام حسین علیه‌السلام نیز دستور آتش کشیدن خیمه‌های آنها را صادر کرد.

ضحاک مشرقی:

او از اهالی شهر کوفه بود که برای خبر خیانت مردم این شهر به سمت کاروان امام حسین علیه‌السلام راهی شد. ضحاک از امام اجازه گرفته بود که اگر دیگر کاری از دستش برنمی‌آمد برگردد و به نزد خانواده‌اش رود. او در روز عاشورا تا آنجا که توانست در لشگر امام حسین علیه‌السلام شمشیر زد و عده‌ای از دشمنان را از پای درآورد، اما سرانجام وقتی دید دیگر این جنگ مغلوبه است از امام رخصت گرفت و قتلگاه را ترک کرد. پس از آن ضحاک به هرکس رسید از ظلمی که یزید و ابن زیاد در حق امام و یارانش کرده بودند گفت و آنها را رسوا کرد، اما همیشه از اینکه تا پای جان با امام نمانده و گریخته بود شرمسار بود.

این چهار فیلم کوتاه با بهره‌گیری از کتاب مصور «داستان عاشورا» و با صدای آشنای «محمدرضا سرشار» (رضا رهگذر) در حوزه هنری کودک و نوجوان تولید شده است.